Antikorupcinės aplinkos kūrimas

Antikorupcinės aplinkos kūrimas

Korupcijos prevencija teisės aktuose apibrėžiama kaip korupcijos priežasčių, sąlygų atskleidimas ir šalinimas sudarant bei įgyvendinant atitinkamų priemonių sistemą, taip pat poveikis asmenims, siekiant atgrasinti nuo korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų darymo.

Už korupcijos prevenciją Nacionaliniame maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute (NMVRVI, Institutas) atsakingas vyriausiasis specialistas Edmundas Sakalauskas, tel. +370 52780470, el. paštas – [email protected].

NMVRVI direktoriaus 2024-11-18 įsakymu Nr. 1A-76 patvirtinta Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto antikorupcijos politika.

1. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto antikorupcijos politika (toliau – Antikorupcijos politika) įtvirtinaNacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto (toliau – Instituto) nulinės tolerancijos korupcijai poziciją, apibrėžia priemones, kuriomis valdomos korupcijos rizikos Institute, nustato pagrindinius korupcijos prevencijos principus ir reikalavimus ir jų laikymosi užtikrinimo gaires.

2. Antikorupcijos politika Institutas įsipareigoja:

2.1. nesitaikstyti su neetišku elgesiu, neteisėtomis dovanomis, nepotizmu, interesų konfliktais, kyšininkavimu, papirkimais, prekyba poveikiu, piktnaudžiavimu ir kitomis korupcinėmis nusikalstamomis veikomis ir mažiau pavojingomis korupcijos pasireiškimo formomis;

2.2. laikytis Lietuvos Respublikos teisės aktų korupcijos prevencijos srityje.

3. Antikorupcijos politikoje nustatytiInstitute taikomi bendrieji korupcijos prevencijos principai, antikorupcijos politikos tikslai ir uždaviniai, antikorupcijos politikos formavimo ir įgyvendinimo subjektai ir Antikorupcijos politikos reikalavimų nevykdymo pasekmės.

4. Antikorupcijos politika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos lobistinės veiklos įstatymu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos ir jos valdymo srities įstaigų, valstybės valdomų įmonių nulinės tolerancijos korupcijai politikos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. lapkričio 6 d. įsakymu Nr. 3D-761 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos ir jos valdymo srities įstaigų, valstybės valdomų įmonių nulinės tolerancijos korupcijai politikos aprašo patvirtinimo“ (su pakeitimais).

5. Antikorupcijos politika taikoma visiems Instituto valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, praktiką Institute  atliekantiems asmenims (darbuotojai).

7. Antikorupcijos politikos tikslas – užtikrinti, kad Instituto vykdoma veikla ir elgsena atitiktų visuomenėje priimtinus aukščiausius patikimumo, sąžiningumo, skaidrumo ir etikos standartus. Antikorupcijos politika siekiama sudaryti sąlygas laiku nustatyti Instituto veiklos procesuose kylančias korupcijos rizikas ir jas įvertinus parinkti proporcingas ir efektyvias antikorupcijos ir kitas kontrolės priemones, suteikiančias galimybę sumažinti nustatytą ir Institutui nepriimtiną korupcijos riziką.

8. Pagrindiniai Institute įgyvendinamos Antikorupcijos politikos uždaviniai:

8.1. sumažinti korupcijos pasireiškimo riziką Instituto veikloje ir gebėti ją valdyti;

8.2. užtikrinti tinkamą Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais nustatytų korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą;

8.3. nustatyti reikalavimus Instituto  darbuotojų elgesiui korupcijos prevencijos srityje ir pasiekti, kad šie reikalavimai taptų įsisąmonintomis ir savanoriškai vykdomomis darbo etikos normomis darbuotojams.

9. Institutas, formuodamas ir įgyvendindamas Antikorupcijos politiką, vadovaujasi šiais principais:

9.1. veiklos skaidrumas ir informacijos atskleidimas. Institutas užtikrina, kad jo veikla būtų skaidri, tikslai aiškiai deklaruoti, o pagrindiniai Instituto dokumentai būtų viešai prieinami, užtikrinant pakankamą informacijos atskleidimą. Nepaisydamas aukščiau nurodyto skaidrumo įsipareigojimo, Institutas saugo komercinę (gamybos) paslaptį sudarančią informaciją, asmens duomenis ir kitą konfidencialią informaciją ir jos neatskleidžia jokiems asmenims, neturintiems teisės jos gauti;

9.2. teisėtumas. Įgyvendinamos antikorupcinės priemonės negali prieštarauti taikytiniems tarptautiniams ir Lietuvos Respublikos teisės aktams, reglamentuojantiems antikorupcinę veiklą;

9.3. nulinės tolerancijos korupcijai – Institutas netoleruoja korupcijos pasireiškimo jokiomis formomis (interesų konflikto, kyšininkavimo, neetiško elgesio, nepotizmo, neteisėto atlygio, papirkimo, prekybos poveikiu, piktnaudžiavimo ar kitų korupcinio pobūdžio veikų, daromų viešojo administravimo srityje, formuojant ar įgyvendinant valstybės politiką priskirtose srityse, kur būtų siekiama naudos sau ar kitiems asmenims). Institutas imasi visų būtinų priemonių, kad savo įtakos srityje užkirstų kelią korupcijai, sukčiavimui, pinigų plovimui, kitiems teisės pažeidimams. Nustatęs kyšininkavimo požymių Institute ar gavęs prašymą duoti ar pasiūlymą priimti kyšį, Instituto darbuotojas turi nedelsiant informuoti savo tiesioginį vadovą ir vyriausiąjį specialistą atsakingą už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą (toliau – darbuotojas atsakingas už korupcijos prevenciją). Bet kuris Instituto darbuotojas, padaręs korupcinio pobūdžio veiką, neatsižvelgiant į einamas pareigas, vykdomas funkcijas ar nuopelnus Institutui, yra traukiamas atsakomybėn teisės aktų nustatyta tvarka;

9.4. vadovybės asmeninis pavyzdys. Instituto vadovybė atlieka esminį vaidmenį, kuriant antikorupcinę aplinką, ir savo asmeniniu pavyzdžiu ir kasdieniais darbais kuria atsparią korupcijai aplinką Institute. Vadovybės asmeninis pavyzdys yra esminis Instituto korupcijos prevencijos garantas;

9.5. darbo etika. Institutas siekia suinteresuotų šalių, darbuotojų pasitikėjimo ir geros reputacijos, todėl netoleruojami bet kokie Antikorupcijos politikoje numatyti veiksmai ar korupcijos formos, galinčios daryti neigiamą įtaką ar žalą Instituto reputacijai;

9.6. visuotinis privalomumas. Korupcijos prevencijos subjektai yra visi Instituto darbuotojai;

9.7. darbuotojų įtraukimas. Darbuotojai nuolatos informuojami apie Instituto įgyvendinamą antikorupcijos politiką ir įtraukiami į antikorupcinių kontrolės priemonių įgyvendinimą. Darbuotojai skatinami (motyvuojami) elgtis sąžiningai, pranešti apie korupciją ir apie kitus pažeidimus. Institutas užtikrina pranešėjų apsaugą ir pateiktos informacijos konfidencialumą;

9.8. skaidrūs viešieji pirkimai. Instituto viešųjų pirkimų veikla vykdoma skaidriai, laikantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių viešuosius pirkimus, reikalavimų;

9.9. privačių ir viešųjų interesų konfliktų vengimo.Instituto veiklos sprendimai ir veiksmai grindžiami tarpusavio pasitikėjimo, objektyvumo, nešališkumo, viešųjų interesų viršenybės principais. Instituto darbuotojai privalo vengti situacijų, kai privatūs interesai galėtų susikirsti su Instituto interesais ir turėtų neigiamos įtakos nešališkam ir objektyviam funkcijų vykdymui. Institutas užtikrina, kad būtų vykdoma darbuotojų viešųjų ir privačių interesų deklaravimo kontrolė bei stebėsena. Vadovai privalo ne rečiau kaip kartą per metus susipažinti su jiems pavaldžių darbuotojų privačių interesų deklaracijomis, kai jas teisės aktų nustatyta tvarka privalu teikti. Darbuotojai, pateikę patikslintą privačių interesų deklaraciją, Instituto nustatyta tvarka ir terminais privalo apie tai informuoti tiesioginį vadovą, kad jam būtų žinoma visa aktuali informacija. Instituto darbuotojai privalo nusišalinti nuo sprendimų, galinčių sukelti interesų konfliktą, priėmimo ir nedelsiant pranešti apie interesų konfliktą ir nusišalinimą savo tiesioginiam vadovui, ir darbuotojui atsakingam už korupcijos prevenciją;

9.10. nulinės dovanų politikos.Dovanų, svetingumo ar kitų naudų priėmimas ar suteikimas gali būti suprantamas kaip kyšininkavimas ar papirkimas. Darbuotojams draudžiama priimti dovanas arba jas teikti, jeigu tai susiję su asmens tarnybine (darbine) padėtimi ar pareigomis arba jei tai gali sukelti interesų konfliktą, taip pat moralinį ar kitokio pobūdžio įsipareigojimą, galintį turėti įtakos sandorių sudarymui, viešiesiems pirkimams ar kitaip paveikti sprendimus ar sukelti abejonių dėl šių sprendimų objektyvumo ir nešališkumo. Institute nepriimamos ir neteikiamos jokios dovanos, išskyrus Instituto Dovanų politikos apraše nustatytas išimtis (2 priedas);

9.11. antikorupcinių kontrolės priemonių įgyvendinimo efektyvumas. Institute prioritetas skiriamas tokioms antikorupcinėms kontrolės priemonėms, kurių įgyvendinimas duos ženklią naudą Institutui;

9.12. nuolatinis antikorupcinės aplinkos gerinimas. Institutas, atsižvelgdamas į turimus išteklius, siekia gerinti korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo Institute rezultatyvumą;

9.13. atsakomybė už priimtus sprendimus. Visi Instituto darbuotojai turi žinoti savo darbines pareigas ir suteiktus įgaliojimus ir atsakomybę už šių pareigų nevykdymą ar netinkamą vykdymą, už teisės aktų pažeidimus.

9.14. nepriekaištingos reputacijos.Institutassiekia, kadInstitute dirbtų tik nepriekaištingos reputacijos asmenys;

9.15 vidaus kontrolės efektyvumo.Institutas siekia, kad vidaus kontrolės sistema veiktų sklandžiai ir efektyviai, kad būtų užtikrintas strateginių ir kitų veiklos planų įgyvendinimas, sutartinių ir kitų įsipareigojimų tretiesiems asmenims laikymasis, apsaugotas Instituto turtas, valdomos veiklos rizikos.Institutoturtas turi būti saugomas, naudojamas tik darbo veiklos tikslais. Asmeniniais tikslais ar tretiesiems asmenims turtą leidžiama naudoti tik teisės aktų nustatyta tvarka.

ir jos priedai:

1 priedas: NMVRVI valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, skaidraus elgesio gairės,kurios nustato Instituto darbuotojų elgesio principus, kuriais, vykdydami savo pareigas Institute, susidūrę su jiems teikiamomis dovanomis, galima korupcinio pobūdžio nusikalstama veika Institute ar gavus apie tai informacijos, taip pat pateikiamos rekomendacijos, kaip elgtis Instituto darbuotojams susidūrus su korupcijos apraiškomis.

2 priedas NMVRVI valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį dovanų politikos aprašas nustato dovanų priėmimo ir (ar) teikimo praktikos taisykles.

3priedasLobistinės veiklos administravimoNacionaliniame maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute tvarkos aprašas, kuris reglamentuoja Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto (toliau – Institutas) valstybės tarnautojų ir darbuotojų (toliau- valstybės tarnautojai ir darbuotojai, deklaruojantys asmenys), dirbančių pagal darbo sutartis, kurie pagal pareigines funkcijas dalyvauja rengiant, svarstant teisės aktų projektus ir juos priimant (toliau – valstybės tarnautojai ir darbuotojai), susidūrusių su lobistine veikla, rekomenduojamą elgesį, lobistų bei darbuotojų teises ir pareigas, Institute už korupcijos prevenciją atsakingo darbuotojo funkcijas.

INTERESŲ DERINIMAS IR NUSIŠALINIMAS

NMVRVI direktoriaus 2024-11-19 įsakymu Nr. 1A-77 patvirtintas Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto viešųjų ir privačių interesų derinimo ir nusišalinimo tvarkos aprašas.

NMVRVI viešųjų ir privačių interesų derinimo, ir nusišalinimo  tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) tikslas – nustatyti Instituto darbuotojų privačių interesų deklaravimo ir priežiūros procesą, tinkamą viešųjų ir privačių interesų konfliktų prevencijos, ir nusišalinimų sistemos funkcionavimą, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – VPIDĮ) kontrolės priemonių ir funkcijų įgyvendinimą. Aprašas taikomas Instituto valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai), kurie nurodyti Pareigybių sąraše (Aprašo 1 priedas), (visi kartu toliau – deklaruojantys asmenys).

INFORMACIJOS APIE ASMENĮ SURINKIMAS

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto pareigybių sąrašas, dėl kurių teikiamas prašymas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai pateikti informaciją apie asmenį, siekiantį eiti ar einantį šias pareigas:

  1. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto direktorius.
  2. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto direktoriaus pavaduotojas.
  3. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto vyriausiasis patarėjas.
  4. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto skyriaus vedėjas.
  5. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto skyriaus patarėjas. 
  6. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto vyriausiasis specialistas.

Jei norite pateikti pasiūlymus dėl korupcijos prevencijos priemonių tobulinimo, prašome palikti pranešimą el. paštu - [email protected]

Atmintinė valstybės tarnautojams, susidūrusiems su korupcija

Dovanų/neteisėtų dovanų registravimas

Atnaujinimo data: 2024-11-27